Monessa pelissä matematiikalla ja todennäköisyydellä on paikkansa, mutta kuinka moni pelaajista oikeasti laskee koskaan mitään, ja onko laskemisesta mitään hyötyä. Ja jos laskemisesta on hyötyä, missä niin voisi olla?
Kaikkihan tietävät sen, että rahapeleissä todennäköisyydet ovat aina kasinon puolella ja casino on aina lopulta se, joka voittaa, mutta kuitenkin – aina välillä myös pelaajat osuvat jackpot voittoihin ja ovat selkeästi voiton puolella. Rahapelit perustuvat kuitenkin onneen, sillä pelaaja itse ei voi mitenkään yleensä vaikuttaa todennäköisyyksiin, mutta onko pelejä, joissa pelaaja voisi näin tehdä?
Kasinoiden kolikkopelit ovat pelejä, joissa koodilla on määritelty todennäköisyydet. Niissä ison potin voittaminen on oikeasti todella harvinaista, mutta tuhansien pelaajien pelatessa yhtä aikaa, aina joku voittaa isojakin potteja tasaisin väliajoin. Näissä kolikkopeleiksi kutsutuissa automaatti- ja videopeleissä on aina 2-8 % etu kasinolle.
Tämä tarkoittaa miljoonien pelikierrosten jälkeen sitä, että muutama pelaaja on voitolla, moni tasoissa ja osa sitten hävinnyt pelaamiaan euroja. Siksi kasinot myös markkinoivat aktiivisesti pelejään, saadakseen tarpeeksi paljon pelaajia, jotta nuo laskennalliset summat toteutuvat, eikä käy niin epäonnisesti, että pelaajia on liian vähän ja nämä ovat liian onnekkaita, eikä kasino pääse voiton puolelle.
Taitoa vai sattumaa? Todennäköisyyden rooli pelaamisessa
Edellä mainituissa kasinoiden automaattipeleissä todennäköisyyden rooli on korkea, koska pelit perustuvat koodiin, jossa kaikki on ennalta määriteltyä. Voittajaksi tulee siis sattuman ja onnen kautta, ei pelimäärien tai pelaajan omien toimien kautta. Siksi rahapelaamisessa aina puhutaankin pelaajien tasavertaisuudesta pelaamisen yhteydessä, jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet voittaa tai hävitä.
Mutta kasinoilla on myös pelejä, joissa taidolla ja tiedolla on omat paikkansa. Tämä tarkoittaa livekasinon pöytäpelejä: ruletti, nopat, pokeri, blackjack, baccarat ja muut livekasinon perinteiset pöytäpelit. Kaikki pelit, joissa on rajattu määrä mahdollisuuksia, kuten ruletin rullan numerot ja siihen liitetty panostusalue – jokaisella alueella on omat todennäköisyytensä, ja ruletin kuula pyörii täysin sattuman varaisesti. Ruletissa on mahdollista pelata erilaisilla strategioilla, mutta kukaan ei kuitenkaan koskaan tiedä, minne kuula pysähtyy.
Ruletissa ei kuitenkaan haittaa se, että pelaaja tietää ja ymmärtää säännöt. Sama pätee myös edellä mainittuihin perinteisiin pelipöytien peleihin kuten blackjack ja baccarat, joissa molemmissa pelataan aina taloa vastaan. Näissä peleissä on tärkeätä tietää, kuinka montaa pakkaa käytetään, jotta pelaaja voisi tarvittaessa laskea kortteja.
Tämä tekniikka oli ja on kiellettyä monissa kivijalkakasinoissa, sillä se antaa pienen edun tämän tiedon omaavalle pelaajalle, varsinkin jos hän osaa käyttää tietoa apunaan laskiessaan seuraavan tulevan kortin todennäköisyydet. Tällä taidolla voidaan saada etu kasinoa vastaan, ja löytää voittavat sarjat – mutta tässäkin tapauksessa kukaan ei oikeasti koskaan voi tietää, mikä kortti seuraavaksi pelipöydälle ilmaantuu.
Pokerissa, ja varsinkin Texas holdem pokerissa, on hyvä tietää eri voittoyhdistelmien rakentumisen todennäköisyydet ja pelin eri vaiheet. Aivan kuten blackjack-pelissä on tärkeätä ymmärtää, koska voi tuplata ja koska jakaa, on holdemissa tärkeä ymmärtää todennäköisyyksien valossa, koska ei kannata edetä, ja koska mahdollisuudet voitolle ovat todennäköisyyksien nimissä hyvät.
Kuinka moni sitten laskee oikeasti todennäköisyyksiä näissä peleissä? Harvat. Ammattilaiset pokeripelaajat osaavat nämä tärkeimmät pelinkohdat selkäytimestä, mutta useimmat vapaa-aikanaan viihteeksi pelaavat eivät jaksa miettiä näin pitkälle. Heille pelaamisessa tärkeintä on viihdearvo, jännitys ja mahdollisuus voittaa. Heti kun pitäisi alkaa oikeasti laskea asioita, tulee pelaamisesta kuin työtä, jota pelaajat eivät todellakaan halua.
Korttipelit ja muu pelaaminen on kuitenkin 99,99 % pelaajista viihdettä ja vapaa-ajan tekemistä. Jos siihen vaadittaisiin todennäköisyyksien laskemista, pelaajien määrät vähenisivät radikaalista, siksi pelit ovatkin sellaisia, että täysin ummikko, ensikertalainenkin voi voittaa. Pelaaminen on viihdettä, laskeminen tiedettä.
Pelistrategiat ja logiikka – miten matemaattinen ajattelu auttaa voittamaan
On kyseessä sitten kasinoiden peli, tai kotona pelattava monopoli tai mikä tahansa kortti- tai lautapeli, oma pelistrategia auttaa pelissä. Jokainen peli perustuu kuitenkin jonkinlaiseen logiikkaan, jonka ymmärtämällä ymmärtää myös peliä ja mahdollisesti pystyy voittamaan useammin kuin häviämään.
Esimerkiksi monopolissa on useita eri strategioita, ja mitä enemmän pelaajia, sitä vaikeampaa lautapeleissä on löytää voittava strategia. Toisten pelaajien omat päätökset vaikeuttavat oman alkuperäisen suunnitelman noudattamista. Siksi helpointa onkin pelata näitä pelejä 1 vs 1 tasolla, ja opetella tarvittaessa perussäännöt ja yksinkertaisimmat pelistrategiat valmiiksi, jos tiedossa on esimerkiksi peli-ilta kaveriporukalla.
Oman strategian hiominen on tarpeen, jos vaikka haluaa varmistaa oman tappionsa isäntänä, ja näin tarjota voiton vieraille – sekin on täysin sallittua ihmisten sosiaalisessa elämässä.
Pelaajien laskupäät – tietoisia vai alitajuisia päätöksiä?
Kaikki eivät ole hyviä matematiikassa. Osa on parempia loogisessa päättelyssä ilman matematiikkaa ja monissa peleissä pärjääkin nimenomaan hyvällä logiikalla, nopeilla päätöksillä ja vieläkin nopeimmilla reflekseillä. Kasinopeleissä ei näitä tarvita, siellä päätökset on tehty jo korttipakan sekoitusvaiheessa tai automaattipelin koodausvaiheessa, ja siitä eteenpäin jokainen pelikierros on lopulta sattumaa.
Se, että lasketko pelatessasi todennäköisyyksiä tietoisesta vai tekevätkö aivosi niitä laskutoimituksia alitajuisesti on asia, jota emme ala tässä miettimään. Meistä jokainen tekee päivittäin suurimman osan oman elämämme päätöksistä alitajuisesti, ilman varsinaista tietoista mietintää. Tätä ajatellen on hyvinkin todennäköistä, että myös pelatessamme teemme paljon päätöksiä alitajuisesti, varsinkin jos peli on tuttu ja olemme jo tottuneet sen pelaamiseen.
Videopelit ja tekoäly: algoritmien näkymätön matematiikka

Nykyaikana pelien valikoima kasvaa tasaisesti. Pelejä on varmasti tarjolla jokaiselle pelaamiseen aikovalla ja peligenrejä on paljon. Jos valittu peli on videopeli, nettipeli, niin pelien koneistossa ja koodissa voi olla nykyään mukana myös tekoäly. Tekoäly voi personoida pelejä, tehdä niistä mielenkiintoisempia, kasvavia, vaikeampia, tai helpompia – sellaisia, kuin pelitalo on halunnut peliä kehittää.
Erilaiset algoritmit saattavat ohjata sekä peliä että pelaajaa kohti seuraavaa tasoa, seuraavaa tehtävää tai seuraavaa vastustajaa. Tekoäly voi olla mukana myös sellaisissa peleissä, missä pelaajat pelaavat toisiaan vastaan. Esimerkiksi maailmalla ja Suomessakin suositut henkiinjäämispelit kuten vaikkapa PUBG on peli, joka voi käyttää tulevaisuudessa hyväkseen tekoälyä luomaan jokaiselle kierrokselle aivan uuden pelialueen, kun nykyään pelaajat ovat tottuneet pelaamaan samoilla kartoilla, joissa asiat yleensä ovat kohtuullisesti tutuilla paikoilla.
Video- ja kasinopelit ovat ottamassa seuraavaa askeltaa tekoälyn kanssa. Tekeekö se peleistä parempia? Sen aika ja pelaajien vastaanotto näyttävät. Nyt jo on tiedossa, että osassa videopeleistä tekoäly on tehnyt pelaajien vastustajista ja tehtävistä helpompia kuin mitä ne voisivat olla, jotta pelaaja ei kokisi niitä ylitsepääsemättömän vaikeiksi. Tekoäly on siis tyhmentänyt pelejä pelaajan hyväksi.
Johtopäätös: Laskevatko pelaajat oikeasti?
Jälleen tullaan tähän kysymykseen, laskevatko pelaajat oikeasti? Korttipeleissä useimmiten pelaajat laskevat, eivät välttämättä tietoisesti, mahdollisuuksiaan erilaisiin korttiyhdistelmiin. Mutta kotipeleissä pelaaminen on kuitenkin enemmän yhdessä olemista ja ajanvietettä kuin raakaa kilpailua. Voittaminen ei ole näissä peleissä välttämättä edes se päätavoite, vaan yhdessä tekeminen ja yhdessä oleminen.












